Biblija, Riječ Božja odnosno sam Bog puno govori o našoj temi.
U Novome zavjetu Isus više govori o novcu i materijalnim dobrima nego o
temi neba i pakla zajedno. Gledano statistički, svaki deseti stih u
Novome zavjetu govori o novcu i materijalnim dobrima.
Pored toga
što je novac itekako biblijska tema, on je i najaktualnija tema danas.
Novac je danas tema broj jedan. On je alfa i omega, početak i svršetak.
Gotovo sve se vrti oko novca.
Pored toga što je novac biblijska i
aktualna tema, on je i eshatološka tema. Što to znači? Eshatologija je
grana teologije koja se bavi proučavanjem 'posljednjih vremena' i
proučavanjem događaja koji će prethoditi drugom Kristovom dolasku.
Učenici su Isusu postavili to eshatološko pitanje:
'Kaži nam kad će to biti i koji je znak tvog dolaska i svršetka svijeta?' (Mat 24:3)
Cjelovito gledano Biblija nas upozorava da ćemo u 'posljednjim vremenima' na sceni gledati četiri velike pojave zajedno.
Elementarne nepogode, povratak Izraela kao konstituiranog naroda, obnavljanje Rimskog carstva i nagli pad morala.
Pored elementarnih nepogoda, Izraela i obnavljanja rimskog carstva,
ovaj četvrti pokazatelj, pad morala, je direktno povezan sa našom temom
.
Apostol Pavao, pišući mladom pastoru crkve u Efezu,Timoteju, ovako opisuje posljednja vremena:
'Ali ovo znaj: u posljednje će doba nastati teška vremena, jer će ljudi
biti sebeljupci i srebroljupci, umišljeni oholi, psovači, nepokorni
roditeljima, nezahvalni, bezvjernici, bez ljubavi, nepomirljivi,
klevetnici, razuzdani, neotesani, neprijatelji dobra, izdajnici,
naprasiti, bahati, ljubitelji požude umjesto ljubitelji Boga. Oni će
sačuvati vanjski oblik pobožnosti iako su se odrekli njezine sile'
(2:Tim 3:1-5).
U pročitanom tekstu, Pavao prilično jasno piše da
će dva glavna pokretača pada morala biti; sebeljublje i srebroljublje,
odnosno, egoizam i materijalizam.
Nakon što smo u prošloj
emisiji, govoreći o novcu, pokušali odgovoriti na povijesnu dilemu:
Lazar, Bogataš ili Marks, odnosno, da li bi kršćanin morao biti
siromašan ili bi on morao težiti bogatstvu, ili pak bi kršćanin morao
težiti socijalnoj jednakosti u društvu, pogledajmo danas;
NOVAC KAO INDIKATOR ILI POKAZATELJ SPASENJA.
Na primjeru carinika Zakeja, danas ćemo vidjeti da prilikom obraćenja,
odnosno stvarnog spasenja, osoba iz temelja mijenja sve svoje stavove,
uključujući i stavove prema novcu, toj toliko popularnoj temi danas.
O obraćenju Zakeja čitamo u Evanđelju po Luki u 19. poglavlju:
"Isus uđe u Jerihon i pođe kroz grad. Najedanput se pojavi čovjek
imenom Zakej: bijaše on carinički starješina i bogataš. Nastojao je da
vidi tko je Isus. Ali nije mogao zbog mnoštva naroda jer je bio malog
rasta. Zato potrča naprijed, uspe se na divlju smokvu da ga vidi, jer je
tuda morao proći..."
Zakej je bio čovjek koji je tražio. "Nastojao je vidjeti tko je Isus."
Išao je tako daleko da je predvidio rutu kojom će Isus prolaziti, otrčao je naprijed, popeo se na drvo i sačekao Isusa.
Zakej je bio čovjek koji je bio svjestan da mu nešto nedostaje. Čitali smo da je bio ''carinički starješina i bogataš.''
Zakej je bio svjestan da novac ne može ispuniti njegovu prazninu,
njegovu glad i žeđ za mirom i smislom života. Zakej je tražio nešto više
od svakodnevice. Zakej je svjestan svoje dubine i svoje praznine. On je
znao da se najvažnije stvari u životu ne mogu kupiti novcem.
Zakej je bio čovjek koji je tražio, koji je stvarno želio vidjeti Isusa,
i zato što je Zakej stvarno želio vidjeti Isusa, Isus je želio vidjeti
Zakeja. Čitam ponovno Lk 19. poglavlje, od 5.do 10. stiha;
"Kad
Isus dođe na to mjesto, pogleda gore te mu reče: Zakeju siđi brzo, treba
da se danas zadržim u tvojoj kući. On siđe brzo te ga s veseljem primi u
goste. Zakej stade te reče Gospodinu: Evo polovicu svoga imanja dat ću
siromašnima. I ako sam koga u čemu prevario, vratit ću četverostruko.
Reče mu nato Isus: Danas je došlo spasenje ovoj kući, jer je i on
Abrahamov sin. Da, Sin čovječji je došao da traži i spasi ono što je
izgubljeno."
Kroz susret Zakeja i Isusa, kroz obraćenje odnosno
kroz spasenje Zakeja vidimo da je NOVAC INDIKATOR odnosno POKAZATELJ
PRAVOG SPASENJA.
Kada je Isus rekao Zakeju "Danas je došlo spasenje ovoj kući ?"
Nakon što je Zakej iskreno tražio, nakon što je Zakej pozvao Isusa u
svoju kuću, nakon što je Zakej promijenio svoj stav, nakon što je Zakej
rekao:
"Evo polovicu svoga imanja dat ću siromašnima. I ako sam
koga u čemu prevario, vratit ću četverostruko. NATO mu reče Isus: Danas
je došlo spasenje ovoj kući.''
Poslušajmo za sam kraj i suprotni primjer koji će nam potvrditi, da novac je Indikator spasenja.
"Dok je Isus izlazio na put pritrča neki čovjek pade pred Njega na
koljena i upita: Dobri učitelju što moram činiti da baštinim život
vječni? Zašto me zoveš dobrim – samo je jedan Dobri, Bog. Znaš
zapovijedi: Ne ubij! Ne čini preljuba! Ne ukradi! Ne svjedoči lažno! Ne
varaj! Poštuj oca i majku! On mu odgovori: Učitelju sve sam to držao od
svoje mladosti. Nato ga Isus pogleda, ZAVOLI i rekne mu: Jedno ti
nedostaje: Hajde prodaj sve što imaš, podaj siromasima i mat ćeš blago
na nebu! Onda dođi slijedi me!
Na tu riječ lice se onomu smrkne, te
se on udalji jer je imao veliki imetak. Isus pogleda naokolo te će
svojim učenicima; kako će mučno ući bogataši u kraljevstvo Božje" (Mk
10:17-23).
Zašto ovaj očito pošten i moralan čovjek, iako sa
veseljem dolazi pred Isusa, iako pada pred njim ničice, iako ga Isus
zavolje, kako smo čitali, ipak ne doživljava stvarno spasenje poput, ne
tako moralnog, Zakeja. Zašto ovaj čovjek odlazi, udaljava se ne spašen i
žalostan od Isusa ?
Zato jer je imao veliki imetak? Ne, već zato jer je veliki imetak imao njega.
Zato što je veliki imetak imao njegovo srce.
p. Damir Pintarić
Radio emisiju možete preslušati ovdje:
http://www.betanija.hr/Default.aspx?v=1001