TEMA: Kako
prepoznati vjernu ženu?
Nakon što progonjenu crkvu
učvršćuje, jača i
utvrđuje na način da vjernima diže pogled prema gore,
prema vječnosti, prema Vječnome, apostol Petar u nastavku 1.Petrove poslanice, vjerne
usavršuje i to na način da piše im o
odgovoru i reakciji spašenih na to i takvo spasenje. Za-to jer su spašeni
nanovorođeni vjernici imaju:
- ŽIVU-VJEČNU NADU 1.Pet 1:13,21
- SVETOST – posvećeni život – vječnu etiku 1.Pet 1:14-16
- STRAH GOSPODNJI
1.Pet 1:17
- SVJESNOST NEPROCIJENIVOSTI
CIJENE OTKUPLJENJA 1.Pet 1:18-20
- BRATSKU LJUBAVI 1.Pet 1:22-25
- DUHOVNU GLAD
1.Pet
2:1-3
- DUHOVNI RAST, uživaju nevjerojatnu 1.Pet 2:4-8
- SVEĆENIČKU PRIVILEGIJU te 1.Pet 2:9-10
- NADVLADAVAJU KRITIKU i KLEVETU NEVJERNIH 1.Pet 2:11-12
- POKORAVANJU VLASTIMA 1.Pet 2:13-17
- POKORAVANJU GOSPODARIMA 1.Pet 2:18-20
U današnjem tekstu Petar se nadovezuje na temu
POKORAVANJA te u 3. poglavlju u prvih 6 stihova piše da je vjerna žena
prepoznatljiva između ostalog i po POKORAVANJU svojem mužu. Pročitajmo današnji
tekst.
'Kako prepoznati vjernu ženu?'
'Kako prepoznati Abrahamovu kćer?'
Prvi znak raspoznavanja vjerne žene je:
a)
POKORNOST MUŽU 3:1-2 PROČITAJ !
Pokornost i pokoravanje su strani i neprirodni
zemaljskom čovjeku. Tekstovi koje prelazimo nekoliko posljednjih nedjelja nisu
najugodniji. Pokornost je pojam koji pomalo iritira posmoderno uho.
Novi zavjet neobraćenu osobu uspoređuje s
jarcem. Po svojoj naravi, po svojoj prirodi jarac je nepokoran. Obraćenu osobu
Novi zavjet uspoređuje s ovcom u kojoj čuči jedan skriveni jarac, dok našeg Gospodina Isusa Krista Novi zavjet
uspoređuje s janjetom. 'Gle janjeta!'
Nepokornost je središnji dio i najveći
pokazatelj grešne pale naravi.
Otvorimo jutros na trenutak Postanak 3.
poglavlje koje će nam pomoći u razumijevanju 1. Petrove 3. poglavlje.
Nakon što su bili neposlušni i nepokorni
Božjoj Riječi, te su prevareni od zmije jeli od zabranjenog voća, Adam i eva čuli
su ne samo Gospodinove korake, čuli i Njegove riječi. Nakon pada Bog je rekao
ženi, Pos 3:16'A ženi reče: Trudnoći tvojoj muke ću
umnožiti, u mukama djecu ćeš rađati. Žudnja će te mužu tjerati a on će
gospodariti nad tobom.'
Ovo je trenutak kada je rođen feminizam. Mnogo godina prije feminizma; radikalnog feminizma,
socijalističkog feminizma, liberalnog feminizma, eko feminizma i transfeminizma
Adam se je morao suočiti i suočavati sa svojevrsnim feminizmom. Od ovog trenutka,
od čovjekovog pada postoji ta napetost, taj svojevrstan što otvoreni, što
specijalni rat u kojem 'pratilja konstantno
želi postati vodilja.'
1987. godine u Danversu na Saboru o biblijskoj
ulozi muškarca i žene, donesena je izjava o biblijskoj ulozi muškarca i žene u
10 točaka. Ja sam za nas izdvojio dvije, 3. i 4.:
3. Adamov autoritet u braku uspostavljen je od
Boga prije pada, i nije rezultat pada (Pos 2:16-
4. Pad je uveo destrukciju u odnos između
muškarca i žene (Pos 3:1-7, 12,16).
U
domu, očev ponizni autoritet pun ljubavi ima tendenciju biti zamijenjen
dominacijom i
pasivnošću; ženino inteligentno i dragovoljno pokoravanje ima tendenciju biti zamijenjeno
pobunom i nepokornošću.
Duncan, 2006., Women's ministry in the local church,
26.)
Zašto ima toliko destrukcije u odnosu
između muža i žene? Zašto ima toliko vike i galame iza zatvorenih vrata kod
nevjernih ljudi? Zašto ima toliko razdvojenih i rastavljenih brakova u svijetu?
Zašto ima sve više i više nesretnih djetinjstva i buntovne djece?
Zato jer ni muškarci ni žene ne razumiju ili
ne žele razumjeti i prihvatiti svoju narav i svoju ulogu.
Kada je Bog stvarao
čovjeka prvo je stvorio Adama i rekao:
'Nije dobro da čovjek bude sam, napravit ću
mu pomoć kao što je on.' Pos 2:18
U ovoj jednoj rečenici
sadržana je nepromjenjiva istina; muškarac i žena jednaki su po svojoj naravi,
po svojoj biti, 'kao što je on',
a različiti po dodijeljenoj ulozi, 'napravit
ću mu pomoć'.
Da bi brak bio stabilan i blagoslovljen,
muž mora prihvatiti svoju ulogu, svoju zadaću.
Muž mora biti: PONIZNI
AUTORITET. Nakon pada Bog je pozvao Adama na odgovornost jer je Adamu i povjerio
vrt. Jednog dana Bog će nas muževe pitati za stanje u obitelji.
'Adame gdje si? Kako je supruga? Kako su djeca? Kako je
obitelj?'
Muž mora biti PONIZNI
AUTORITET pun požrtvovne ljubavi prema ženi.
'Muževi ljubite svoje žene kao što je
Krist ljubio Crkvu i sam sebe predao za nju'
Da bi brak bio
blagoslovljen muž mora biti PONIZNI AUTORITET pun požrtvovne ljubavi, a žena
mora prihvatiti svoju ulogu – POMOĆNICA.
'Jednako vi žene budite pokorne svojim
muževima, da i oni koji možda ne vjeruju Riječi budu pridobiveni bez Riječi
ponašanjem vas žena'.
Prije nego krenemo na drugi
znak raspoznavanja vjerne žene, biti ću slobodan dat jedan iskreni i praktičan
savjet svim djevojkama. Ako si feminiskinja u srcu, ako ne želiš prihvatiti
svoju ulogu, ulogu da budeš pomoćnica, ja te iskreno molim da nikada ne nađeš muškarca
i da nikada ne stupiš u 'bračne vode'.
Život je težak! Nemojte ga
još više otežavati sebi, budućem mužu, djeci i društvu. Ako niste spremni
prihvatiti svoju ulogu, zadaću koju vam je Stvoritelj namijenio ostanite
živjeti u svojoj sebičnosti.
Da bi brak bio stabilan i
blagoslovljen potrebno je prihvatiti upute o braku od brakotvorca koji jasno
kaže:
Muž = PONIZNI AUTORITET
pun POŽRTVOVNE LJUBAVI
ŽENA = POKORNA POMOĆNICA
Kako prepoznati vjernu
ženu? Vjerna žena prepoznatljiva je po:
a) POKORNOSTI
SVOME MUŽU i po
b) OBLAĆENJU 1.Pet 3:4-5 PROČITAJ !
Postoji narodna izreka
koja kaže 'da odijelo ne čini čovjeka'
i u njoj ima istine.
Također postoji i
proširena verzija spomenute izreke koja glasi; 'odijelo ne čini čovjeka ali čini ženu'.
Jutros na osnovu pročitanog
možemo još malo proširit spomenutu izreku i reći da:
'odijelo ne čini
čovjeka ali čini vjernu ženu.'
Ja ne vjerujem da, cjelovito gledano, Bog
zabranjuje svaku vrstu nakita, bisera i zlata.
Ne vjerujem da je Bog protiv toga da vjerna
žena bude lijepo uređena i dotjerana, da nosi lijepu haljinu. U Pjesmi o
'Vrsnoj ženi' čitamo:
'sama sebi šije
pokrivače odijeva se lanom i purporom' (Izr 31:22).
U Pjesmi nad pjesmama Salomon je zapisao:
'Lijepi su obrazi tvoji među
naušnicama, vrat tvoj pod ogrlicama. Učinit ćemo za tebe zlatne naušnice s
privjescima srebrenim.' (Pje 1:10-11)
Cjelovito gledano možemo reći da Bog ne
zabranjuje svaku vrstu nakita, bisera,
haljina i uljepšavanja, ali vjerna žena se mora razlikovati od nevjerne žene po
odjeći. Uljepšavanje za svoga muža da ali u kontekstu 'čistoće, vladanja punog poštovanja,
skrivenosti, krotkosti i mirnoće.'
Prije nekoliko srijede završili smo serijal na
temu: 'Intimna čistoća u perverznom svijetu',
kojeg smo zaključili s odgovorom na slijedeća pitanja:
Kako prepoznati opasnu i zlu ženu?
Kako prepoznati bludnicu koja nas može 'raniti, oboriti i odvesti sve do odaja
smrti?'
Iz knjige Izreka 5,6 i 7 odgovorili smo da je
opasnu ženu moguće prepoznati po tome da je:
ZAVODLJIVA, LASKAVA, RAZUZDANA i BESRAMA i BLUDNO ODIJEVENA.
Izreke 7:10:
'…i gle, susretne ga žena bludno odjevena i s prijevarom
u srcu…'
Što nas uči ovdje mudrosna literatura? Zašto
se žena bludno-izazovno odijeva? Odjeća otkriva što je srcu! Odjeća jasno i
vidljivo otkriva što ona želi!
Vjerna žena i nevjerna žena moraju se
razlikovati po odjeći, vjerna žena i bludnica moraju se razlikovati po
vanjštini jer ona odražava nutrinu.
U Izajino vrijeme koje je bilo vrijeme
nemorala, ne malim djelom za nemoral Bog je držao odgovornim upravo žene i
njihovo odijevanje.
Iza 3:16-24 PROČITAJ !
Kako prepoznati Vjernu ženu, Abrahamovu kćer?
Kako prepoznati ženu koja je izabrana, pozvana, nanovorođena, čuvana i
pripremana za vječnu baštinu?
Vjerna žena prepoznatljiva je po:
a) POKORNOSTI
SVOME MUŽU i po
b) OBLAĆENJU
c)
UNUTARNJOJ LJEPOTI 1.Pet 3:1-4 PROČITAJ !
Prije smo spomenuli zaključke Sabora iz 1987 o
ulozi muškarca i žene te rekli slijedeće:
'U domu, očev ponizni autoritet pun ljubavi ima
tendenciju biti zamijenjen dominacijom i
pasivnošću.'
Poražavajuće je vidjeti kada muškaraca umjesto
da prihvati svoju ulogu PONIZNOG AUTORITETA s POŽRTVOVNOM LJUBAVI u domu nad
svojima nametne svoju dominaciju ponekad do mjere tiranije i maltretiranja.
Poražavajuće je vidjeti kada muž ne smatra
svoju ženu sebi jednakom po svojoj naravi i biti, već je smatra svojom
služavkom.
Poražavajuće je vidjeti kada muž svoj ženu PONIŽAVA.
Petar piše muževima, kako ćemo vidjeti
sljedeće nedjelje; 'Iskazujte poštovanje svojim ženama.'
Muškarcu nije dodijeljena uloga dominacije,
već uloga PONIZNOG AUTORITETA s POŽRTVOVNOM LJUBAVI. Koliko je onda neprirodno
vidjeti ženu koja dominira i ima glavnu riječ u svemu? Koliko je neprirodno
onda vidjeti ženu koja kako se to u žargonu kaže: 'nosi hlače'?
Ako nešto stvarno je neprirodno onda je to
slučaj kada žena dominira nad muškarcem, kada pratilja postaje vodilja.
U današnjem tekstu iz kojeg odgovaramo na
pitanje: 'Kako prepoznati vjernu ženu?', ne nalazimo ništa što bi upućivalo na
prepoznavanje Abrahamove kćeri po njezinom govoru.
Petar u današnjem tekstu piše o svojevrsnoj
evangelizaciji bez riječi.
'Jednako, vi žene budite pokorne
svojim muževima, da i oni koji možda ne vjeruju Riječi budu pridobiveni bez riječi
ponašanjem vas žena kad budu promatrali vaše čisto i puno poštovanja vladanje!
'skrivenost, krotak i miran duh'. Mudri Salomon upozorava:
'Bolje je živjeti u pustinji nego sa ženom svadljivom i
gnjevljivom.' (Izr 21:19)
'Bolje je živjeti pod rubom krova nego u zajedničkoj kući sa
ženom svadljivom.' (Izr 21:9)
ZAKLJUČAK:
Peti i šesti stih kojima ćemo zaključiti je
JAKO VAŽAN TEKST za DANAS.
1.Pet 3:5-6 PROČITAJ !
Božjom providnošću dopalo nas je da živimo u
vremenu kulminacije feminizma koji je rođen u trenutku pada. Mnogo godina prije radikalnog feminizma, socijalističkog
feminizma, liberalnog feminizma, eko feminizma i transfeminizma Adam se je
morao suočiti i suočavati sa svojevrsnim pra-feminizmom.
Od čovjekovog pada postoji
stalna napetost i taj svojevrstan što otvoreni, što specijalni rat u kojem 'pratilja konstantno želi postati vodilja.'
To nema toliko veze s
kulturološkim kontekstom koliko s palom naravi žene. Nepokornost žene ne dolazi
iz određene kulture već dolazi iz grešnog, palog, buntovnog, neoživljenog,
nevjernog srca.
Feministička teologija
pokušava marginalizirati današnji tekst,
na način da naglašava potrebu kulturološke reintrepretacije ovog teksta,
odnosno, feminističko-liberalna teologija naglašava da današnji tekst treba
isključivo promatrati, razumjeti i primijeniti u ondašnjem kulturološkom
kontekstu.
Ja ne želim nikoga
naljutiti ali treba reći da taj argument ne drži vodu. Odnosno treba reći da je ovaj tekst
obvezujući za nas danas.
Svakako da svaki tekst treba
sagledati u kulturološkom kontekstu, ali prije toga svaki tekst treba sagledati
u tekstualnom kontekstu, onom bližem i onom daljnjem.
Petar u tekstu vjernim
ženama svoga vremena navodi primjer Sare, Abrahamove žene koja je svoga muža
zvala gospodarem, a koja je živjela 2090 godina prije Petra i njegovih prvotnih
slušateljica/čitateljica.
Da li ovaj tekst vrijedi i
2011. godine – APSOLUTNO.
Apostol Pavao piše isto mladom
pastoru Timoteju koji se borio sa crkvenim feminizmom:
'Ne dopuštam ženi da poučava niti da
vrši vlast nad mužem; što više neka ostane u skrovitosti'.
U 1.Timoteju 2. poglavlju
od 9. do 15.stiha, u tekstu kojim Pavao zaustavlja feministički prodor u Efešku
crkvu, Pavao ide dalje od 2025. godine, Pavao ide dalje od Sare, on ide sve do Eve
i pada gdje je rođen feminizam.
Kako prepoznati vjernu
ženu?
a)
po UNTARNOJ
LJEPOTI
b)
po ODIJEVANJU
c)
po POKORNOSTI
Vjerna žena dragovoljno i inteligentno, to je
jednostavno nakon obraćenja dio nje, dio njezine obnovljene naravi, preuzima
svoju ulogu.
APPL: neki prodavači u nekim
trgovačkim centrima preuzeli su ideju iz Američkih trgovina. Trgovci nose
veliki natpis na majci: 'Kako vam mogu pomoći?'
Vjerna je žena svjesna da biti pomoć u službi
Evanđelja nije ponižavajuće, nije kažnjavajuće, već je to nevjerojatno velika
privilegija.
'Kako
vam mogu pomoći?'